Cytostatikabehandling

Det är flera av er läsare som har frågat mig hur en "cellgifts"-behandling går till och därför tänker jag ta upp det i ett eget inlägg.

Innan behandlingen får man alltid genomgå ett antal undersökningar för att se så att kroppen orkar och klarar av den kommande behandlingen, man får t.ex. alltid lämna ett blodprov innan påbörjad behandling.

Om man som jag har en liten dosa inopererad under huden på bröstkorgen så får man sedan alla sina stick inför behandlingar där, för att slippa bli stucken i armen vid varje behandlingstillfälle.

När man får Cytostatika (cellgifter) så får man det oftast i kombination av flera olika sorter av cystostatika.
Dock inte samtidigt.
En behandling pågår en eller ett par dagar, därefter gör man ett uppehåll på ca 3-4 veckor för att kroppens normala celler ska hinna återhämta sig.

Cytostatikan får man oftast via dropp eller spruta rakt in i blodet, ett i taget.
En sorts cytostatika kan du få från några minuter upp till ett par timmar, sedan sätts ofta en annan slags cytostatika in, eftersom olika cytostatika påverkar cellerna/tumörerna på olika sätt får man ofta flera olika.

Ofta får man medecin mot biverkningar såsom illamående och kräkningar.

Efter behandlingen tas ofta ett blodprov för att läkaren ska kunna bedöma effekten av behandlingen.




Beskrivningen av hur en cytostatikabehandling går till är kanske inte den bästa men jag hoppas att ni som undrar har fått svar på en del av era frågor?
Jag är inte alls bra på detta med att berätta sådant här steg för steg, men jag har gjort mitt bästa, och mer än så kan man ju inte göra, eller hur? :)



Kommentarer
Postat av: stockholmsjenna

usch! lycka till och hoppas du mår bättre snart

2009-01-21 @ 20:49:48
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Emilia

Låter inte så himla roligt ju med sprutor och sånt, själv har jag skräck för blodprover! men jätte kul att få veta hur de går till. vad roligt att de blir en Frågestund snart igen, de gillas :)

Ha de så bra vännen, tänker på dig hoppas du blir bra snart. Kramar

2009-01-22 @ 00:40:53
URL: http://beautylicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0